لازم به ذکر است که همانطور که می دانید، CB ها به خودی خود اعتبار ندارند و باید از نهادی دیگر اعتبار بگیرد. این نهادها CBمادر و یا نهاد AB نامیده می شوند.اعتبار ABها یا (Accreditation Body) از سازمان بین المللی استاندارد (ISO) گرفته می شود و مورد تأیید این سازمان است.

نهادهایAB، CBهای زیر مجموعه خود را به صورت دوره ای ممیزی نموده و ممیزی کردن آنان را نیز ممیزی می کنند.
در فارسی به ABها نهادهای تأیید صلاحیت گفته می شود. در ایران سازمان ملی استاندارد ایران، توسط نظام ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) می تواند CB های تحت نظارت خود را ممیزی نماید.

البته حوزه اعتبار این CB ها ملی است. بنابراین می توان گفت که شما با اخد گواهینامه های ISO اعتبار خود را از یک CB می گیرید، آن CB اعتبار خود را از یک یا چند AB می گیرید و خود AB نیز اعتبار خود را از سازمان بین المللی استاندارد (ISO) دریافت می نماید، پس با اخذ یک گواهینامه ایزو، اعتبار خود را به صورت مستقیم از CB در نهایت به صورت غیر مستقیم از سازمان بین المللی ایزو (ISO) دریافت می نمایید. پس همیشه در نظر داشته باشید، اعتبار یک صادر کننده گواهینامه ی ایزو به چه منظور مهم می باشد و لوگوی AB های درج شده در زیر گواهینامه ایزو شما از چه جهت داری اهمیت می باشد.

هر کشور دارای یک AB اصلی است که این ABها در یک مجموعه تحت عنوان IAF اعتبار می گیرند. بدیان معنا که یک AB معتبر باید عضو IAF باشد و این لوگو در گواهینامه صادشده وجود داشته باشد، برای اطمینان از اعتبار یک CB می توان از سایت IAF به AB و از طریق AB به CB رسید.

فهرست